Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Z kina do divadla (plus hádanka)

Nikdy jsem nějak zvlášť nevnímal význam kultury pro život člověka. Z kultury jsem znal vlastně "jen" kino. Divadlo mi připadalo jako jednoduchá náhražka reality. Stačilo však málo a divadlo mě pohltilo. Stojí sice víc peněz, ale stojí to za to.

Kino

Navštěvuji převážně multikino kvůli možnosti koupit levnější lístky. Výhodou je hodně sešikmené hlediště, takže málokdy Vám cloní divák před vámi. Další výhodou jsou častá představení. Pokud jsem si někdy spletl představení, dokázal jsem si na počkání vybrat jiné. Nelíbí se mi však drahé nápoje a popcorn, který si někteří lidé musí dopřát a zanechat po sobě nepořádek. Zřejmě je to nový styl západní civilizace.

Když jsem "mimo plán" navštívil starší kino Světozor, cítil jsem v něm úplně jiného ducha. Byl to duch klubu. V kině byli převážně mladí lidé. Nejprve si dali pivo, pak šli na představení a po něm si dali další pivo. V multikině mi vadila umělost a sterilita prostředí.

Divadlo

Divadlo jsem prakticky neznal. Loni jsem se seznámil se vzdálenou příbuznou v naší rodině, která je herečkou v jednom menším pražském divadle. Začátkem roku mě pozvala na představení do divadla, kde má angažmá. Při první návštěvě se mi zalíbila klubová atmosféra, která obdobně jako ve Světozoru dýchá ze starších a menších prostor. Hlavní sál je dokonce ručně malovaný. Mám rád všechno malé. I ženy se mi líbí malé pardon nízké.

Neočekával jsem, že se mi bude první divadelní představení líbit. Předpokládal jsem, že jeviště se nedokáže přiblížit reálným scénám z filmů. Triky budou bez šancí. První představení mě moc nenadchlo. Bylo to drama. Možná jsem byl příliš unavený. Přece jen představení se konalo po práci ve večerních hodinách. Příliš mnoho herců a rychle se měnící děj jsem sotva stíhal sledovat. Jako další představení jsem si raději vybral komedii. Bral jsem to tak, že vtipu se směju velmi rád a vlastně to bude úplně jedno, jestli to bude v kině nebo divadle. S tím jsem měl naprostou pravdu. Představení se mi velice líbilo. Navzdory vtipnému ději si představení neslo aktuální myšlenku, která naplno vyzněla v závěru. Následovala další představení, která jsem už vnímal docela pozitivně. Můj pohled na dramata se zlepšil. Komedie jsou vtipné, ale možná trochu povrchní. Mají za cíl diváka hlavně pobavit. Dramata však dokáží člověka zasáhnout mnohem hlouběji a zapůsobit silně na city. Lépe vnímám dramata, kde hraje méně herců, avšak děj je založen na výborných dialozích jednotlivých dvojic. V nich mi nechybí reálné scény, výprava a triky. Dobrý příběh, hraný i vyprávěný, rád vzhlédnu opakovaně. Některá dramata doplňují pěkné kulisy, kostýmy a hudba. Výkony herců, například v roli opilců či bláznů, jsou neskutečně přesvědčivé. 

Z čeho žije divadlo

Velké divadlo se hraním klasiky uživí samo. Na představení přijde konzervativní divák, který jinak divadlo moc nenavštěvuje. Sál se zaplní celý. Řečí čísel, příchodem asi šesti set diváků, se divadlo ufinancuje bez podpory. Malé divadlo žije převážně z dotací. Díky tomu dostává prostor pro experiment, například demonstruje společenské problémy, vyzývá k dialogu, ale nenabízí jednoznačné řešení. Hlediště není vždycky vyprodáno, je však zájem vedení, aby počet diváků rostl a aby se ukázalo, že divadlo si zvolilo správný směr a dotaci si zaslouží. Opět v řeči čísel, pokud lístek stojí 300 - 350 korun, na jedno sedadlo připadne dalších 600 -700 korun z veřejných peněz. Je žádoucí, aby divadlo nebylo postaveno jen na komerci. Jsou společenská témata, která mají v divadle vyvolávat dialog. Konkurence dotovaných divadel se stejnou tématikou je však nevhodná, neboť by příliš zatěžovala veřejné finance. Už samostatnými jev, že některá divadla jsou dotována, vadí mnoha daňovým poplatníkům.

Divadlo není jen o divadle

Divadlo netvoří jen inscenace. Do jeho programu spadají i fotografické výstavy, besedy s osobnostmi a den otevřených dveří. Specialitou jsou dny zahraniční kultury, závěr sezóny a jiná jedinečná představení. Pro náročnější diváky je určeno scénické čtení, které dává větší prostor hercům bez angažmá v divadle. Scénická čtení vyžadují vlastní představivost diváka.

Nakonec je tu bar s volným internetem. Někdy jsem paradoxně strávil na představení dvě hodiny a v baru deset hodin. V něm můžete potkat ředitelku divadla, uměleckého šéfa, herce, dramaturgyni, inspicienty a další pracovníky divadla. Dříve jsem si myslel, že herci jsou více, než běžní lidé. Pravda, cením si lidí, kteří dokážou udělat něco, co každý nedokáže, věnují práci poměrně hodně času a úsilí a pracují na sobě. Všichni herci, které jsem potkal a poznal, se však chovali neobyčejně skromně a přirozeně. To „moje“ divadlo se může pyšnit tím, že angažuje více herců známých z filmu a televize. Konkurence je však velká a ne každý umělec se do filmu a televize dostane. Průměrný plat zaměstnance divadla za loňský rok byl 22 649 korun. Na herce, který nemá často práci před kamerou, je to "průměrně" málo. Cením si umělců, kteří neustále dělají svou práci, i když nevydělávají tak jako Leoš Mareš.

Význam divadla

Kultura je pro mě nesmírně důležitý způsob relaxu. Obecně, myslím, že pro duševně pracující je toto vhodný způsob relaxu. Úmyslně jsem nenapsal, jak se jmenuje moje oblíbené pražské divadlo. Ne proto, že by to vyznělo jako lobbing. Chtěl jsem nechat na Vás, abyste uhodli jeho název. Kdo byl jeho divákem a váhá, tomu fotky určitě napoví. Závěrem děkuji mé příbuzné za nadšení, které mi nabídla, aby mě ovládlo. Přesně v tomto duchu jsem blog napsal.

Autor: Radoslav Medzihradský | neděle 21.10.2012 20:29 | karma článku: 6,89 | přečteno: 666x
  • Další články autora

Radoslav Medzihradský

Pochod Praha - Prčice 2014

Poprvé jsem se rozhodl absolvovat celý pochod Praha – Prčice. Loni jsem dal jenom padesátku. Trénoval jsem, ale menší vzdálenosti. Nechtěl jsem, aby mě únava při tréningu odradila. Už na foru http://www.praha-prcice.cz/forum se dlouho řešila pravidla. Někomu se nelíbil doprovod max. dvou dospělých na dítě. Větší rána pro některé byla, že děti nedostanou botičku. Já řešil jen to, jestli dám trasu Karla Kulleho (70 km) nebo jenom “kulového” :-).

21.7.2014 v 14:35 | Karma: 9,09 | Přečteno: 781x | Diskuse| Sport

Radoslav Medzihradský

Začínají volby – koho nevolit a koho možná volit

Díky dosavadním parlamentním stranám máme dluh 46% HDP. Každým rokem je schodek rozpočtu kolem 100 miliard. Daňové zatížení občanů narůstá. Pokud chcete dál zhoršovat naši aktuální životní úroveň, dejte hlas současným parlamentním stranám.

25.10.2013 v 8:42 | Karma: 12,60 | Přečteno: 665x | Diskuse| Politika

Radoslav Medzihradský

Co znamená 21. století?

Na webu, ale i v blozích kolem se někdy objevuji informace, že do našeho století již nepatří různé neduhy, např. nekulturní chování nebo opovrhování lidmi To je bohužel omyl. 21. století je jenom číslo, zajímavé tím, že začíná rok po roce 2000. Čísla ale nemají žádný vliv na lidské chování.

2.10.2013 v 14:23 | Karma: 9,32 | Přečteno: 482x | Diskuse| Společnost

Radoslav Medzihradský

Za citrusy do Mentonu

Menton je francouzské město poblíž severozápadní italské hranice. Přes svoji zeměpisnou šířku, jsou tam jenom mírné zimy, a proto se exotické rostliny pěstují celoročně ve volné půdě. Město je známé hlavně kvůli pěstování citrusů, které nejsou pro nás tak kyselé a dají se jíst s cukrem a kůrkou.

15.9.2013 v 22:38 | Karma: 9,29 | Přečteno: 839x | Diskuse| Cestování

Radoslav Medzihradský

Mojí vášní je pěstování citrusů

V prvním díle nepravidelné série o citrusech popíšu svůj pohled na toto hobby. Odborné informace nechám na další díly. Mám několikaleté amatérské zkušenosti s pěstováním citrusů. Není jich hodně, ale dost na to, abych se s Vámi podělil o základní informace.

14.8.2013 v 13:29 | Karma: 16,54 | Přečteno: 1253x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Západ má strach z ruské porážky stejně jako z té ukrajinské, soudí Zelenskyj

18. května 2024  8:46

Sledujeme online Západ se bojí porážky Ruska stejně jako porážky Ukrajiny, což je absurdní. Řekl to v pátek...

Klimatičtí aktivisté ochromili letiště v Mnichově, vybrali si rušné svátky

18. května 2024  8:34

Letiště v Mnichově dočasně přerušilo provoz v důsledku protestu klimatických aktivistů z hnutí...

Kvůli nehodě kamionu je uzavřena D35 u Olomouce ve směru na Mohelnici

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  7:45

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Vláda se bude zabývat budoucnosti zóny Plzeň-Líně. Letecká záchranka zůstává

18. května 2024  7:23

Ministři se po stažení plánu na budování továrny na výrobu baterií do aut v loňském roce znovu...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1146x
Jsem programátor, ale čas strávený na počítači rád využívam pro čtení společenských témat.

Seznam rubrik