Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak dostal cizinec chuť na zbrojní pas

Není lepší pocit, než když si úředník masíruje své ego :-). Takový zážitek je nutné patřičně zdokumentovat pro příští generace. Úřady nejsou vždy med lízat. Pro cizince to platí dvojnásob.

Získat zbrojný pas není až tak náročné. Musíte se kromě jiného podrobit zdravotní prohlídce a udělat si zkoušku odborné způsobilosti. Psychologické testy nejsou povinné. Samotná zkouška se skládá z teorie, manipulace se zbraní, částečné rozebrání zbraní a samotné střelby. Na teorii dostanete třicet otázek ze čtyřistaosemsedátiosmi. Mezi jednotlivými kategoriemi “zbrojáku“ není veliký rozdíl. Na teorii Vám stačí ztratit 1 – 8 bodů. Teorii se naučíte doma. Prax vyžaduje tréning, tedy nejspíš zaplacení praktického kurzu. Já měl dojem, že je to rýchlokurz. Asi za čtyři hodiny musíte dostat střelbu do krve a príští den děláte zkoušku. Mě takový tréning rozhodně nestačil a tak jsem si zakoupil ještě jedno opakování.

Tak a teď hurá, všechno máte za sebou. Od policie už máte dopis s podmínkami pro udělení zbrojného pasu a tedy se všemi doklady můžete jít na Oddělení pro zbraně a bezpečnostného materiálu. Jenomže mé nadšení brzy zchladlo.

„Aha, Vy jste Slovák“, řekla mi policistka. „No ale my potřebujeme pas, povolení k pobytu, výpis ze slovenského rejstřiku trestů a povolení od Slovenské republiky“.

„A to jste mi nemohli napsat všechno do instrukcí, které jste mi poslali?“ Stačilo, aby jste uvedli, že pokud jsem cizinec, požadujete ještě další čtyři doklady.

„To my takto nepostupujeme. Píšeme podmínky jako kdyby jste byl Čech.”

„Ale slovenský výpis z rejstřiku trestů Vám nemusím dát, protože podle zákona je nutný jenom v případě, pokud v posledních deseti letech jsem pobýval mimo ČR alespoň půl roku, což není můj případ”.

„Jste cizinec, tak musíte dodat výpis, jinak Vám zbroják dodáme”.

Všemu jsem se podvolil a příště donesl povolení k pobytu a pas, který bylo nutné kvůli volnému pobytu v EU pořádně oprášit. Pro výpis z rejstřiku trestů stačí odskočit do Bratislavy, ale vyřešil jsem to jinak s dobou čekání čtyři týdny, viz. vysvětlení dále. O výpis jsem požádal na ambasáde. Jedna úředníce však nebyla spokojena s mým atramentovým perem, prý se rozmaže, tak jsem musel žádost napsat ještě jednou.

Samotné povolení od Slovenské republiky byla další kapitola. Zkoušel jsem se dovolat na telefonní číslo, které jsme našel na Internetu. První den jsem to pár krát zkusil, ale nezvedl nikdo. Druhý den jsem se konečně dovolal s tím, že číslo vedlo na jiné oddělení, kde mi dali správné číslo. Od správné osoby jsem pořádně nezjistil, na základě čeho mi slovenská strana povolení vydá. Prostě moji žádost posoudí, přesto, že si myslím, že stačí mít čístý rejstřík trestů. Zanedlouho začala policejní akce v mém původním bydlišti. Policista obcházel sousedy a ptal se jich, jestli sekám dobrotu. Naštěstí nikdy ze sousedů žádnou kritiku na mě neměl. Vysloužil jsem si však ostudu, protože sousedi se ptali rodičů, co jsem provedl a rodiče o ničem vůbec nevěděli. Když jsem jim dodal správné informace, tak mohli spokojeně oznámit sousedům, že jsem úplně čistý. Povolení od Slovenska jsem tedy po pětí týdnech dostal a brzy před tím dorazil i výpis z rejstřiků trestů. Nutnost povolení mi nepřipadá smysluplní. Záleží totiž na výpovědi sousedů. Pokud by měl nějaký Čech problémy se sousedy, tak bez záznamu o přestupku se nikdo o tom na policii nedozví.

Zašel jsem opět na policii s tím, že mám už všechno. Bohužel odeslali kopii mého povolení k pobytu na nějaký úřad a protože se nevrátila, tak mě požádali, abych jim povolení ještě jednou přinesl. Až pak jsem mohl získat zbrojní pas.

Nákupní povolení zbraně.

Na původním Oddělení pro zbraně a bezpečnostného materiálu nebyl problém rychle vyřídit nákupní povolení. Jednou jsem však na oddělení našel oznam, že oddělení se přestěhovalo. Měl jsem to tedy o pěkný kus cesty dál. Přesto jsme to rychle zkusil. Na novém oddělení vyplňuju formulář. No nevím, proč má tolik kolonek. Za relevantné bych považoval informace o druhu zbraně a osobní údaje, které se spárují s zbrojákem a občanským průkazem. Jenomže já musím vyplnit i bydliště, datum a místo narození. V občanském průkazu však nemám české bydliště. No a to je chyba párování. Úřednice mě tedy vykazuje za brány jejich panství.

Podruhé zkouším za dva pracovní dny. Stránkové dni jsou jenom dva v týdnu. Cestou na oddělení zjišťuji, že sice mám pas, ale nemám občanský průkaz. Je to riziko nechat nějaký průkaz nebo papír doma. Opět dorazím na požadované místo a musí si odstát svoji dobu. Nějaké děti vedle blbnou, dva protekční jdou bokem, jinak pohoda. Když dorazím k okénku, zjišťuji, že židle pro zákazníka je tak nízko, že psát se musí v shrbeném stavu a sedí se s rukama hodně vysoko opřenými o okénko. Měl jsem vyplnenou žádost podle instrukcí policisty z předešlého oddělení, ale najednou je to špatně. Naštěstí stačí napsat vedle špatného textu jiné kouzelné slova. Pak chtéla úřednice moje telefonní čislo. Dávam ji s tím, že k čemu je potřebuje. Jeji kolegyně ale zakričela, že se raději nemám o to zajímat.

„To si nechcete zjednodušit procesy s tím, aby klient vyplnil jenom skutečně potřebné informace”?

„No, nechoďte na úřad když se Vám nelíbí naše postupy”.

No jo, musím být zticha, abych dostal požadované razítko. „Tak a je to všechno”, téměř mě potešila úřednice. „Takže žádost Vám potvrdíme za dva týdny. Stavte se tady a doneste za každou žádost stokorunový kolek”.

„Cože, vždyť minule jsem dostal povolení obratem”.

„No ale teď jsou oddělení sloučené. Nelze vyřizovat žádosti okamžité. Musíte si počkat.”

„Tak teď jste mě totálně naštvali.” Odcházím a nějaký čas nevím, jak se jmenuji.

Analýza mezi úřady na závěr

Centralizace Oddělení pro zbraně a bezpečnostného materiálu je zřejmě počin, jak ušetřit na lidech nebo na jiném materiálu. Šetření má i svou stínnou stránku a tedy zhoršení služeb. Prostě za méně peněz méně muziky. Klient ale platí pořád stejně. Je to asi mojí chyba, že se někdy ptám na úřadě, proč nemůžou obsluhovat zákazníky efektivněji. Ti slušní úřednící řeknou, že se musí držet vnitřních předpisů. Zapomíná se, kdo komu slouží a kdo za služby platí v kolcích i povinně ze svých daní.

Přemýšlím, jak mnimalizovat to, aby občan měl sebou pořád všechny doklady a papíry. Je to boj občana s úřady, kdo bude co dělat. Občan nemá šanci vyhrát a tedy co není nevyhnutné, to úředníci nebudou dělat. Uchovávaní údajů na straně úřadů vyžaduje další procesy, kartotéky, informační systém a hlavně peníze. V době informačního věku však plná informatizace pořád chybí. Na jiných úřadech zas slyšíme, že jejich systém je neuspokojivý nebo drahý. Chválim počin na Slovensku, že nebude nutné si vyžádat potvrzení na jednom úřadě a odněst jej na jiný úřad. V Čechách by se mi např. líbilo, že po získání trvalého pobytu se mi ukamžitě ukončí přechodný pobyt na stejném oddělení.

Autor: Radoslav Medzihradský | sobota 23.2.2013 23:23 | karma článku: 15,91 | přečteno: 1955x
  • Další články autora

Radoslav Medzihradský

Pochod Praha - Prčice 2014

Poprvé jsem se rozhodl absolvovat celý pochod Praha – Prčice. Loni jsem dal jenom padesátku. Trénoval jsem, ale menší vzdálenosti. Nechtěl jsem, aby mě únava při tréningu odradila. Už na foru http://www.praha-prcice.cz/forum se dlouho řešila pravidla. Někomu se nelíbil doprovod max. dvou dospělých na dítě. Větší rána pro některé byla, že děti nedostanou botičku. Já řešil jen to, jestli dám trasu Karla Kulleho (70 km) nebo jenom “kulového” :-).

21.7.2014 v 14:35 | Karma: 9,09 | Přečteno: 779x | Diskuse| Sport

Radoslav Medzihradský

Začínají volby – koho nevolit a koho možná volit

Díky dosavadním parlamentním stranám máme dluh 46% HDP. Každým rokem je schodek rozpočtu kolem 100 miliard. Daňové zatížení občanů narůstá. Pokud chcete dál zhoršovat naši aktuální životní úroveň, dejte hlas současným parlamentním stranám.

25.10.2013 v 8:42 | Karma: 12,60 | Přečteno: 665x | Diskuse| Politika

Radoslav Medzihradský

Co znamená 21. století?

Na webu, ale i v blozích kolem se někdy objevuji informace, že do našeho století již nepatří různé neduhy, např. nekulturní chování nebo opovrhování lidmi To je bohužel omyl. 21. století je jenom číslo, zajímavé tím, že začíná rok po roce 2000. Čísla ale nemají žádný vliv na lidské chování.

2.10.2013 v 14:23 | Karma: 9,32 | Přečteno: 482x | Diskuse| Společnost

Radoslav Medzihradský

Za citrusy do Mentonu

Menton je francouzské město poblíž severozápadní italské hranice. Přes svoji zeměpisnou šířku, jsou tam jenom mírné zimy, a proto se exotické rostliny pěstují celoročně ve volné půdě. Město je známé hlavně kvůli pěstování citrusů, které nejsou pro nás tak kyselé a dají se jíst s cukrem a kůrkou.

15.9.2013 v 22:38 | Karma: 9,29 | Přečteno: 838x | Diskuse| Cestování

Radoslav Medzihradský

Mojí vášní je pěstování citrusů

V prvním díle nepravidelné série o citrusech popíšu svůj pohled na toto hobby. Odborné informace nechám na další díly. Mám několikaleté amatérské zkušenosti s pěstováním citrusů. Není jich hodně, ale dost na to, abych se s Vámi podělil o základní informace.

14.8.2013 v 13:29 | Karma: 16,54 | Přečteno: 1253x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stojí, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:01

Nehoda zastavila v neděli dopoledne dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a...

Počasí v Česku ovlivní saharský prach, vytvoří oblačnost. Stoupá i riziko požárů

28. dubna 2024  7:47,  aktualizováno  10:32

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

Na Pardubicku narazil řidič do patníku, značky i stromu. Nehodu nepřežil

28. dubna 2024  10:13

V noci na neděli zahynul u Sezemic na Pardubicku pětatřicetiletý řidič. Havaroval se svým vozem BMW...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1146x
Jsem programátor, ale čas strávený na počítači rád využívam pro čtení společenských témat.

Seznam rubrik